W STRONĘ DEMOKRACJI FINANSOWEJ - 7-8 Zasada 2. i 3.

dyskusja teoretyczna tematów finansowo-gospodarczych,
aktualnie dział nieczynny

Moderator: Violetta Okoń

Jacek A. Rossakiewicz
local
Posty: 295
Rejestracja: wt lip 29, 2003 1:10 pm
Lokalizacja: Warszawa

W STRONĘ DEMOKRACJI FINANSOWEJ - 7-8 Zasada 2. i 3.

Post autor: Jacek A. Rossakiewicz »

7. DRUGA ZASADA DEMOKRACJI FINANSOWEJ: SPRAWIEDLIWY PODZIAŁ ŚRODKÓW FINANSOWYCH

Druga zasada demokracji finansowej polega na odbudowaniu (reaktywowaniu) trzeciej funkcji pieniądza, czyli sprawiedliwego rozdziału pieniędzy a więc i środków do życia pomiędzy ludźmi. Ponieważ monetyzujemy dobra wypracowane przez całe społeczeństwo; możemy rozdzielać nowe środki przyjmując prymat zasady etycznej. Ta zasada etyczna najlepiej została wyrażona przez Jezusa. Obecnie jest już realizowana w życiu, co prawda na razie w małym zakresie, w Stanach Zjednoczonych. Zacznijmy od Biblii:

NAUKA JEZUSA (Ewangelia św. Mateusza)

1. Albowiem Królestwo Niebios podobne jest do pewnego gospodarza, który wyszedł wczesnym rankiem najmować robotników do swej winnicy.
2. Ugodziwszy się z robotnikami na jednego denara dziennie, wysłał ich do swojej winnicy.
3. I wyszedłszy około godziny trzeciej ujrzał innych, stojących na rynku bezczynnie,
4. Więc rzekł do nich: Idźcie i wy do winnicy, a ja, co się należy, wam zapłacę,
5. I oni poszli. Znowu o szóstej i o dziewiątej godzinie wyszedł i uczynił tak samo.
6. A wyszedłszy około jedenastej znalazł jeszcze innych stojących i mówił do nich; Dlaczego tutaj bezczynnie przez cały dzień stoicie?
7. Oni na to: Nikt nas nie najął. Mówi do nich: Idźcie i wy do winnicy.
8. A gdy nastał wieczór, mówi pan winnicy do rządcy swego: Zwołaj robotników i daj im zapłatę, a zacznij od ostatnich aż do pierwszych.
9. Podeszli tedy najęci o godzinie jedenastej i otrzymali po denarze.
10. A gdy podeszli pierwsi, sądzili, że wezmą więcej. Lecz i oni otrzymali po denarze.
11. Wziąwszy tyle szemrali przeciwko gospodarzowi,
12. Mówiąc: Ci ostatni jedną tylko godzinę pracowali, a zrównałeś ich z nami, cośmy znosili ciężar dnia i upał.
13. A on odrzekł jednemu z nich: Przyjacielu, nie czynię ci krzywdy. Czy nie ugodziłeś się ze mną na denara?
14. Bierz, co twoje, i idź! Chcę, bowiem temu ostatniemu dać, jak i tobie.
15. Czy nie wolno mi czynić z tym, co moje, jak chcę? Albo czy oko twoje jest zawistne, dlatego, iż ja jestem dobry?
16. Tak będą ostatni pierwszymi, a pierwsi ostatnimi [1]

PRYMAT ZASADY ETYCZNEJ NAD PROPORCJONALNOŚCIĄ MATEMATYCZNĄ

Boża sprawiedliwość nie polega na rachunku matematycznym. Jej istotą jest dobroć. Im więcej dobroci tym lepiej. W Przypowieści o denarze (lub właścicielu winnicy) - oprócz sensu metaforycznego dotyczącego powoływania ludzi do Królestwa Bożego - ukazane jest jak ta idea zostaje zrealizowana w przypadku wynagrodzenia za pracę. Wynagrodzenie nie opiera się w tej przypowieści na rachunku matematycznym; proporcji wkładu pracy do wartości wynagrodzenia, ale na zasadzie zgody i ekspresji dobroci, czyli na zasadzie realizacji wartości etycznych.

BŁĘDNE PORZUCENIE ZASAD SPRAWIEDLIWOŚCI SPOŁECZNEJ

Przypowieść o dobrym właścicielu winnicy dobrze ilustruje zasadę realizacji trzeciej funkcji pieniądza, która została przed wiekami porzucona na rzecz tezauryzacji, oprocentowania, pożyczania na procent, i ściągania wierzytelności, włącznie z dokonywaniem monetyzacji poprzez oprocentowanie kont i obligacji. Nie ma żadnego powodu, aby monetyzować dobra, pomnażając pieniądze najbogatszym. Jest to nie tylko nieetyczne, ale i nieracjonalne.

ZMIERZCH KONCEPCJI „DROP DOWN”

Praktyka dofinansowywania najbogatszych była uzasadniana koncepcją tzw. "drop down", czyli, przekonaniem, że bogactwo, którym będziemy obdarzać najbogatszych, będzie powoli spływać (skapywać) na tych mniej zamożnych i biednych. W rzeczywistości takie "skapywanie" ("drop down") nie ma miejsca, a jego idea to zwykły humbug [2]. Oprocentowanie prowadzi do nieuzasadnionego powiększania dysproporcji majątkowych wśród ludzi, a nie do wyrównywania zamożności i dzielenia się bogactwem.

POSZUKIWANIE NOWYCH ROZWIĄZAŃ

Warto zatem zmienić zasadę i kierunek obdarzania ludzi bogactwem. Zamiast dawać pieniądze za darmo ludziom najbogatszym, lepiej jest rozdzielać je wśród biedniejszych i całkiem biednych, i to wcale nie za darmo, ale za pracę. Jak w Przypowieści o dobrym gospodarzu winnicy. Dzięki pracy, zamożność i użyteczność; produkcja dóbr i świadczenie usług będzie się pomnażać.

"NEGATIVE TAX" W USA

Jak dotąd zasadę ekonomiczną zawartą w Przypowieści o dobrym gospodarzu winnicy zastosowano w USA do rozwiązania kwestii zasiłków dla bezrobotnych. Nie wypłaca się pieniędzy tym, którzy nic nie robią, ale dofinansowuje się pobory tych, którzy pracują, a nie osiągają ustalonego dochodu [3] W ten sposób powiększa się motywację do pracy, a jednocześnie pomaga mniej zamożnym pracodawcom oraz dowartościowuje ich działalność. Państwo oczywiście też zyskuje, bowiem zamiast wypłacać cały zasiłek bezrobotnemu jedynie dofinansowuje pobory pracownika. Pozostaje do ustalenia kwestia wysokości minimalnego ustawowego wynagrodzenia do wysokości, którego podnosi się dochody. Tendencja powinna być zwyżkowa i prowadzić do uzyskiwania dochodów na średnim poziomie – „co się należy, wam zapłacę” [4].

PRAKTYKA WYRÓWNYWANIA DOCHODÓW W SPOŁECZEŃSTWIE

Taka praktyka - choć może zrodzić nowe pułapki i ograniczenia - jest bez porównania lepsza niż nie robienie niczego i dalsze serwowanie ciągle nowych i często coraz wyższych dochodów najbogatszym. Praktyka dopłat dla najbiedniejszych prowadzi do wyrównywania się dochodów ludzi w społeczeństwie. Jest też skutecznym mechanizmem likwidowania deflacji, z czym nie może poradzić sobie bankowy, praktyczny monetaryzm, bowiem w tym monataryzmie deflacja jest formą likwidacji niebezpieczeństwa popadnięcia w inflację; wynikającego ze stosowania zbyt wygórowanych stóp procentowych.

EKONOMICZNA ZASADNOŚĆ DOPŁAT.
SPOSÓB MONETYZACJI DÓBR WPŁYWA NA KSZTAŁT GOSPODARKI.

Praktyka dopłat dla najmniej zarabiających jest błogosławieństwem dla gospodarki, bowiem dopłaty dla najuboższych trafią w efekcie do tych, którzy produkują rzeczy użyteczne i solidne. Ubodzy wydadzą pieniądze na rzeczy niezbędne, trwałe i niezbyt drogie, zamiast je tezauryzować. Oznacza to wzmacnianie producentów rzeczy dobrych o niewygórowanych cenach, a nie rozwijanie produkcji przedmiotów luksusowych o nienaturalnie zawyżonych, prestiżowych cenach, co praktykuje się, aby wydobyć pieniądze od najbardziej zamożnych.

ODZYSKANIE KONTROLI NAD PAŃSTWEM I PIENIĄDZEM ALBO WALUTY ALTERNATYWNE

Druga zasada demokracji finansowej może być realizowana poprzez budżet, o ile uda się ludziom uczciwym i rozsądnym wygrać wybory i odzyskać kontrolę nad państwem. Jeżeli nie uda się tego zrobić, zasady demokracji finansowej mogą być realizowane przy użyciu barteru i walut alternatywnych.

PRZYWRÓCENIE SPOŁECZEŃSTWU LUDZI WYKLUCZONYCH

Generalnie chodzi o to, aby odtworzyć (stworzyć) warunki do życia i PRACY dla coraz większej liczby ludzi bezrobotnych i pozbawionych zasiłku; skazanych na niebyt przez „liberalny” beton.

Kluczem do naprawy sytuacji tych ludzi - jak i sytuacji ekonomicznej całego kraju (a może i świata) - jest uzdrowienie sytuacji finansowej. Zmiana zasad monetyzacji dóbr i zmiana zasad rozdzielania prawa własności do nowo-emitowanych pieniędzy.

_______________________________
Przypisy:
[1] Mat. 20:1-16 (BW).
[2] Rozreklamowana bzdura, zorganizowana bujda, fikcja, lipa, szalbierstwo. Władysław. Kopaliński, Słownik wyrazów obcych. Warszawa 2003.
[3] Por. http://www.econlib.org/library/Enc/Nega ... meTax.html
[4] Mat. 20:4 (BW).



8. TRZECIA ZASADA DEMOKRACJI FINANSOWEJ: BANKOWOŚĆ BEZODSETKOWA

Dla wykształconego klasycznie ekonomisty lub dla przeciętnego człowieka takie hasło może wydać się nierealne lub wręcz absurdalne. Jednak bankowość bezodsetkowa rozwija się obecnie na świecie najszybciej, a drogą tą zaczynają podążać także zachodnie banki komercyjne, włącznie z Citi Corp, Societe Generale, Deutsche Bank i Bank of England.

ROZWÓJ BANKOWOŚCI BEZODSETKOWEJ W KRAJACH MUZUŁMAŃSKICH

Bankowość bezodsetkowa rozwija się obecnie dzięki islamowi i muzułmanom, którzy zdecydowanie odrzucają lichwę [1]. Cywilizacja łacińska została w tym względzie w tyle, za Muzułamanami, ponieważ sprzeciw wobec lichwy nie był przez Chrześcijan realizowany konsekwentnie, a wypracowane w XX wieku metody bankowości alternatywnej były skutecznie blokowane przez reprezentantów cywilizacji żydowskiej posługujących się systemem władzy zorganizowanym wokół bankowości odsetkowej.

CHARAKTERYSTYCZNE CECHY BANKOWOŚCI BEZODSETKOWEJ

1. Brak spekulacji pieniędzmi, brak oprocentowania i odsetek.
2. Inwestowanie pieniędzy w gospodarkę realną, w rozwój produkcji i usług.
3. Solidarne dzielenie ryzyka kredytowego; proporcjonalny udział banku w zyskach i w ewentualnych stratach przedsięwzięcia gospodarczego (jest tu miejsce na odpowiedzialność bankierów i jest to dobre).
4. Podporządkowanie bankowości etyce religijnej.
5. Kierowanie się interesem wspólnoty. Odmowa finansowania przedsięwzięć niszczących więzi społeczne np. produkcja pornografii itp.

NOWE MOŻLIWOŚCI ROZWOJU BANKOWOŚCI BEZODSETKOWEJ W RAMACH DEMOKRACJI FINANSOWEJ

Demokracja finansowa stwarza bardzo korzystne warunki dla rozwoju bankowości bezodsetkowej poprzez zasadę emisji pieniądza na zasadzie monetyzacji dóbr oraz sprawiedliwy rozdział nowo-emitowanego pieniądza na zasadzie dodawania go na konta najmniej zarabiających. Bezodsetkowa emisja pieniędzy wręcz wymaga powszechnej bezodsetkowej bankowości. Nie mniejsze znaczenie od zagospodarowania pieniądza z monetyzacji dóbr ma udzielanie bezodsetkowych kredytów konsumpcyjnych oraz możliwość udzielania bezodsetkowych kredytów inwestycyjnych pochodzących nie tylko z monetyzacji ale także z ludzkich oszczędności oraz z pieniądza emitowanego na wspólne potrzeby. Bankowość i gospodarka bezodsetkowa to racjonalizacja bankowości i gospodarki. Jej powszechność gwarantuje większe zyski dla większości obywateli, choć wywindowane przez odsetki dochody nielicznych spekulantów przeszłyby do historii.

___________________________
Przypisy:
[1] Por. http://www.ipdirect.home.pl/kmp/ekonomia/index.html

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: CommonCrawl [Bot] i 5 gości