Antykapitalistyczny protest

dyskusja teoretyczna tematów finansowo-gospodarczych,
aktualnie dział nieczynny

Moderator: Violetta Okoń

Jacek A. Rossakiewicz
local
Posty: 295
Rejestracja: wt lip 29, 2003 2:10 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Antykapitalistyczny protest

Post autor: Jacek A. Rossakiewicz »

Antykapitalistyczny protest w Moskwie
2005-09-17 17:01

Około tysiąca młodych ludzi, niosących czerwone flagi z sierpem i młotem, przemaszerowało w sobotę przez centrum Moskwy w antykapitalistycznym proteście.
dalej »

Przemarsz, zorganizowany przez ugrupowania prokomunistyczne i skrajnie nacjonalistyczne, odbył się pod czujnym okiem milicjantów, których liczbę też szacuje się na około tysiąca.

Młodzi ludzie demonstrowali pod hasłem "Naszą ojczyzną jest socjalizm i wolność". Skandowali też "Precz z autokracją!" i "Putin, odejdź!".

"Nie podobają się nam obecne władze, ani to, co robią z naszym krajem" - powiedział jeden z uczestników demonstracji.

Milicjanci na krótko skonfiskowali transparent krytykujący prezydenta Władimira Putina, ale ostatecznie oddali go demonstrantom, pod warunkiem, że nie będą go rozwijać.

(PAP)
Opinia J.M.
Czytalem juz wczesniej kilka opinii JAR o kapitalizmie
i trzeciej drodze. Sklonilo mnie to do zastanowienia,
czym w istocie jest kapitalizm i tzw. "niepelny
kapitalizm". Teraz to doniesienie z Moskwy wskazuje,
ze problem kapitalizmu czeka na swoje rozwiazanie.
Tymczasem przedstawie Wam swoje przemyslenia. Punktem
wyjscia moich rozwazan jest medycyna lub scislej
mowiac opieka medyczna. Spoleczenstwa ludzkie w celu
przetrwania stosuja izolacje ludzi zarazonych
chorobami zakaznymi, z ktorymi nie moze sobie poradzic
medycyna. Laptosorium jest miejscem odosobnienia dla
ludzi chorych na trad. Rowniez odizolowuje sie ludzi
od spoleczenstwa, ktorzy moga przeszkadzac systemowi
systemowi spolecznemu. Z tego powodu zamyka sie ludzi
w szpitalach psychiatrycznych, pomimo, ze chorob
psychicznych nie uwaza sie za choroby zakazne.
Poprostu chorzy psychicznie zbytnio przeszkadzaja.
Selekcja ludzi w feudalizmie do klas spolecznych
odbywala sie na podstawie szybkosci refleksu. Ludzie z
szybkim refleksem zostawali rycerzami. Ci zas, ktorzy
mieli spowolniony refleks pozostawali chlopami i
rzemieslnikami. Pewien francuski socjolog zwrocil
uwage, ze efektywny kapitalizm powstal tylko w tych
krajach, gdzie wczesniej byl zdrowy feudalizm.
Znaczylo to, ze feudalizm przygotowywal klase wyzsza
dla kapitalizmu na podstawie szybkosci procesow
umyslowych. Do jakiego stopnia jest to wazne, to moge
posluzyc sie przykladami upadku przemyslu w moim
miescie. Po sprywatyzowaniu fabryk zarzady w nich
pozostaly te same, zmienil sie tylko wlaszciciel.
Mechanizm i tempo podejmowania decyzji pozostalo takie
jak w gospodarce panstwowej. Fabryki otrzymywaly
propozycje, zlecenia, zamowienia, na ktore nie
reagowaly. Wypracowanie odpowiedzi na oferte trwalo
miesiac. Tak dlugi czas byl nie do przyjecia dla
partnerow handlowych, ktorzy funkcjonowali w warunkach
gospodarki kapitalistycznej i nie mogli tak dlugo
czekac. Zlecenie przejmowal ktos inny. Fabryki w
naszym miescie pozostaly bez zamowien. Brak sprawnego
zarzadu powodowal, ze robotnicy z tych fabryk utracili
miejsca pracy. Czy nie bylo ludzi z szybkim refleksem,
ktorzy mogli by podjac sie funkcji zarzadu. W tych
fabrykach byli tacy ludzie i w czasach protestu
robotniczego w 1980 roku zostali wybrani na
przywodzcow zwiazku zawodowego "Solidarnosc". Po
wprowadzeniu stanu wojennego zostali oni zmuszeni do
emigracj. wielu z nich na Zachodzie prowadzi wlasne
firmy. Znane przyklady, to Tyminski i Jarmuszkiewicz.
Lenin zapowiadal, ze zbuduje taki ustroj, gdzie
kucharka bedzie mogla zostac ministrem. Leninowi w
duzym stopniu sie udalo to zrobic. W Rosji powstal
system, gdzie ludzie o opoznionym refleksie mogli
zajmowac wysokie stanowiska panstwowe. Radziecki
akademik Berg twierdzil ze system sowiecki jest
niewydolny z powodu opieszalosci decyzyjnej,
proponowal szerokie wprowadzenie komputeryzacji. W
procesach decyzyjnych komputery mialyby wspierac
ludzi. Mialo to zapewnic Zwiazkowi Radzieckiemu
dluzsze przetrwanie. Polscy komunisci projektujac
transformacje ustrojowa obmyslili takie posuniecia,
ktore mialy im pozostawic wplywy. W tym miejscu zwroce
uwage na spoty wyborcze Janusza Korwin Mikke, ktory
twierdzi, ze spoleczenstwo zostalo oszukane, bo nadal
rzadza ludzie Kiszczaka. Profesor Poznanski twierdzi,
ze istota niepelnego kapitalizmu jest brak narodowej
klasy kapitalistow w krajach Europy Wschodniej.
Majatek narodowy zostal oddany pod zarzad w obce rece.
Aby wyksztalcic wlasna narodowa klase menedzerow
musialyby zostac przeprowadzone reformy w oswiacie i
wprowadzona selekcja ludzi na funkcje kierownicze na
podstawie testow inteligencji. Komunizm zaciekle
zwalczal testy ze wzgledow ideologicznych. Testy
odbieraly prawa do awansu spolecznego ludziom z nizin
spolecznych. Ruch przeciw testom takze byl w USA,
gdzie Sad Najwyzszy orzekl, ze nie wolno w ten sposob
dyskryminowac ludzi. Japonia zachowala testy i zaczela
wyprzedzac Ameryke. Wowczas Amerykanie sie
zreflektowali i uchylili zakaz stosowania testow do
wylaniania kierownictwa gospodarczego. W krajach
Europy Wschodniej trwa nadal postkomunistyczny opor
przeciw stosowania testow inteligencji przy doborze
urzednikow skarbowych i innych funkcji, gdzie zapadaja
decyzje gospodarcze. Idac tropem profesora
Poznanskiego mozemy powiedziec, ze niepelny kapitalizm
oznacza nie tylko brak narodowej klasy kapitalistow,
ale takze brak mechanizmow, ktore by wylanialy z
posrod ludu sprawne kierownictwo gospodarcze.
Reformatorzy z PZPR obmyslili taka transformacje
ustrojowa, aby nikt ich klasy nomenklatury nie mogl
zastapic. Obserujac przemiany w Europie Wschodniej
zauwazam, ze struktura spoleczna zostala zachowana, ci
co byli na gorzy zachowali swoja pozycje. Wiemy, ze
komunizm nie preferowal szybkosci podejmowania
decyzji, raczej zwyciezali ludzie ostrozni. Stalin w
Politbiurze ostatni wrzucal kartke do glosowania,
zawsze chcial byc wsrod wiekszosci. Taka strategia w
komunizmie zapewniala zwyciestwo. Ludzie ostrozni
nadal zajmuja dominujaca pozycje, co stanowi, ze
kapitalizm nasz jest niepelny.
Z punktu widzenia medycyny mozna okreslic co wplywa na
procesy decyzyjne. Lekarz wojskowy dr Andrzej Janus
zwraca uwage na Candida Albicans, ktory wywoluje mgle
mozgowa. Czlowiek dotkniety taka infekcja traci
orintacje i jednoczesnie obojetnieje wobec wlasnego
stanu zdrowia. Trudno jest go motywowac do zajecia sie
swoim zdrowiem, bo z powodu dzialania toksym mozgowych
chroni swojego pasozyta i zapewnia mu dobre warunki do
rozwoju. Czlowiek taki nie chce sie poddac
dobrowolnemu leczeniu. Medycyna w tych sytuacjach jest
bezradna. Nie mozna takiego czlowieka leczyc nie
odbierajac mu wolnosci. Jedyna mozliwoscia sklonienia
czkowieka zainfekowanego drozdzakiem Candida Albicans
do leczeenia sie, jest zaoferowanie mu silnych nagrod.
Systemem spolecznym nagradzania za podemowanie terapii
jest kapitalizm, ktory nagradza tych co sie pozbywaja
Candida i karze tych co hoduja tego drozdzaka w swoim
ciele. Dzielnice slamsow, nedzy i niedy sa
"laptosorium" dla nowoczesnego tradu, jakim jest
obecnie Candida Albicans. Poniwaz medycyna jest
bezsilna wobec tej choroby zaprowadzono laptosorium
(obszary nedzy) do ktorego zapedza sie ludzi
dotknietych kandydoza. Kapitalizm nie jest systemem
ekonomicznym, lecz podsystemem medycznym, ktory
zapedza ludzi do swoistego "laptosorium" wobec
praktycznie nieuleczlnej choroby. Systemy trzeciej
drogi wykazuja wieksza sprawnosc ekonomiczna niz
kapitalizm przy spelnieniu warunku wylaniania
odpowedniego przywodztwa. Swiat podziwia szybki rozwoj
Chin i Bialorusi. Za ich sukcesem stoi rozwiazanie w
tych krajach problemow medycznych: opanowywania
kandydozy poprzez skierowane przeciw tej infekcji
odpowiedni dobor pozywienia.
przytoczył J. A. Rossakiewicz

Rozwój inteligencji i postęp społeczny sa sprzężone - to pewne.
Kapitalizm moze oznaczać szybkość podejmowania na decyzji,
ale na zasadzie etycznego redukcjonizmu i wychowania ludzi
do bezwzglednego kierowania sie własnym zyskiem.

Dlatego nie wierze w kapitalizm. To nie są prawdziwe wartości.
Poznanski idealizuje kapitalizm pojmując go niewłaściwie
poprzez pryzmat wartosci chrześcijanskich, które są kapitalizmowi
obce, choc mu towarzysza, jako inna; pierwotna cecha społeczeństwa,
w którym kapitalizm zaczął się rozwijać i które zaczął niszczyć;
zresztą na swoją zgubę. 100% ludzi zachłannych nie przeżyje.
Kapitalizm pozostawiony sam sobie obumiera.

Natomiast potrzebna jest budowa klarownego systemu
opartego na wartościach, w którym wiedza o procesach społecznych
ulatwialaby podejmowanie decyzji w sposób autonomiczny.

Uważam ze celem rozwoju jest ukształtowanie ludzkiej autonomii na bazie
prawdziwych i wspólnie wyznawanych wartości.
Takie wartosci wspólne dla wielu lub wręcz wszystkich, pozwalają działać,
porozumiewać się precyzyjnie; bez dezinformacji i bez niepotrzebnego
subiektywizmu.

Źródłem takich wartości jest monoteizm i islam, gdzie monoteizm
jest najbardziej upowszechniony i zakorzeniony. Dlatego islam jest dobrą
drogą dla światowej wspólnoty. Jest to braterstwo w Bogu, bez paraliżującego podziału na świeckich i duchownych, bez kast, bez skrajnego indywidalizmu i bez niepotrzebnej konkurencji, za to z dbałością o dobro całej wspóloty. To trzeba tlumaczyć i budować ekonomiczną wiedzę wokół tych idei.

Chrześcijaństwo spóżnia się z reformą finansów, ze względna na wewnętrzny strukturalny podział i utratę zdolności pojmowania spraw finansowych. To ostatnie wynika z osłabienia zdolności do abstrakcyjnego myślenia, spowodowanego wadami teologii i brakiem przełożenia wartości etycznych na praktykę finansową.
Zablokowany